A keresési szándék minél jobb kiszolgálása vezérli a keresőmotorokat napjainkban, ezért a SEO-stratégiádnak is ezt kell követnie. Már nem elég csak a kulcsszavakra optimalizálni, meg kell értened, hogy a felhasználó miért keres valamit, és pontosan azt a tartalmat kell adnod neki, amire szüksége van. Mesélek erről pár jó sztorit is.
Persze, nem mindig egyértelmű, hogy ezt hogyan kell csinálni, és miért is jó ez. Ha neked is fejtörést okoz, hogy a SEO-t hogyan igazítsd a mai trendekhez, akkor jó helyen jársz! Elmagyarázom, miért fontos a felhasználói szándék, és hogyan fordíthatod a javadra. Például most én ebben a cikkben a “user intent jelentése” vagyis keresési szándék és a SEO lényegi kapcsolatáról beszélek informatív módon. Lássuk!
A felhasználói szándék négy típusa

Mielőtt belemerülnénk a SEO részletekbe, képzeld el, Te hogyan használod a keresőt! Előkapod a mobilod, és beírsz vagy belemondasz valamit. A hangalapú keresés már itthon is egyre népszerűbb, mert nem kell gépelni.
Ugyanígy tesz a Te közönséged is, ha velük tudsz azonosulni, sikeres leszel. Fontos, hogy megértsük, a keresés milyen céllal történik. A keresési szándékot négy alapvető típusba sorolhatjuk, melyek a következők:
Tájékoztató, információs szándék
Az információs szándék akkor jelentkezik, amikor a felhasználók tudást vagy válaszokat keresnek. Olyan kérdéseket tehetnek fel, mint például: „Mi az a SEO?” vagy „Mit tegyek dugulás ellen?”. Ahhoz, hogy elérd ezeket a felhasználókat, világos, jól kutatott és könnyen emészthető tartalmat kell nyújtania, amely közvetlenül az ő kérdéseikre válaszol.

Navigációs szándék
Kezdjük a navigációs szándékú kulcsszavakkal. Ezek akkor jönnek képbe, amikor egy felhasználó egy konkrét weboldalt vagy márkát keres. Gyakorlatilag a „hova akarok menni” kérdésre ad választ a keresőben. Például, ha valaki beírja a „Facebook belépés” vagy a „Emag ügyfélszolgálat” kifejezéseket, akkor egyértelmű, hogy egy adott oldalra szeretne eljutni, nem általános információt keres. Az ilyen kulcsszavakra való optimalizálás segíthet abban, hogy a márkahű ügyfeleid könnyebben megtaláljanak.
Földrajzi navigációról is érdemes beszélni, ez a helyi SEO fontos része. Például „benzinkút a közelben”, „ATM”, „pizzéria a délinél” „virágbolt nyitvatartás”, „autósiskola Budapest” és még sorolhatnám, de úgyis érted.
Kereskedelmi informálódás
Ez a fázis olyan, mintha a vásárló éppen csak nézegeti a kirakatokat. Itt az információs és a tranzakciós szándék keveredik. A felhasználók termékeket vagy szolgáltatásokat kutatnak, de még nem biztosak abban, hogy pontosan mit is szeretnének, ezért még nem állnak készen a vásárlásra. De már elkezdődött az az út, amelyből vásárlás lehet.
Lehet, hogy terméklistákat, összehasonlításokat böngésznek, mintha a polcokat pásztáznák, például beírják a „legjobb kamerák 150.000 ft alatt”, “horvát tengerpart kemping vélemények”, „NIKE x.y. sneaker vélemények” vagy az „iPhone vs Samsung Galaxy” kifejezést, mert még nem döntötték el, melyik a legmegfelelőbb számukra.
A tartalmad ebben az esetben olyan, mint egy tapasztalt eladó: összehasonlításokkal, részletes értékelésekkel és átfogó termékinformációkkal kell segítened őket a vásárlási döntés, vagy a kapcsolatfelvétel felé terelni. Legyél hiteles, érdekes, átlátható, használj képeket, videókat a célpiacod ízlése szerint. A táblázatokkal óvatosan bánj, de egyes esetekben itt még az a tartalomforma is szóba jöhet.
Erre mondok egy példát: ügyfelem utazótáskákkal, bőröndökkel, kiegészítőkkel foglalkozó webshop. Amikor először beszéltünk, mondott 8-10 kulcsszót, hogy ő csak azokra akar elöl lenni, semmi más nem érdekli, ő nem szórakoztatóipari szereplő, el akar adni. Egy nagyobbSEO elemzés után megváltozott a véleménye, hiszen látta, hogy mennyi mindent keresnek az emberek. Ő eddig csak Ads-ban gondolkozott, ott ezek a kifejezések működtek. Végül lett egy csomagolós, rendrakós blogja, amelyben rendkívül jól tudtunk beszélni a termékek előnyeiről. a pontos eladási számokat nem mondta, de ezeknek a tartalmaknak sikerük volt.
Tranzakciós szándék
A tranzakciós szándék azt jelenti, hogy valaki már épp vásárolni készül. Ilyenkor a keresőkben konkrét termékek neveit vagy típusait írják be, vagy valami olyasmit, hogy ”fekete nike air max 44-es”, vagy „akciós gorenje felültöltős mosógép”. Ha én ilyen kulcsszavakra optimalizálok, akkor a látogatók könnyen megveszik a termékeimet, mert már amúgy is épp erre készültek. Látszik, hogy a keresési kifejezés összetett, informatív.
A felhasználói szándék és a felhasználói élmény kapcsolata
Ez a két fogalom szorosan összefügg. Ha a tartalom nem felel meg a felhasználó keresési szándékának, akkor hiába is lenne a weboldalad szép és felhasználóbarát, a látogató gyorsan elhagyja majd azt. Viszont, ha a tartalom releváns és értékes a felhasználó számára, de a weboldalad nehezen használható, lassú vagy zavaros, akkor a jó tartalom ellenére sem lesz pozitív a felhasználói élmény.
A valódi sikerhez mindkettőre figyelni kell: a tartalommal el kell találnod a felhasználói szándékot, a weboldallal pedig minden eszközön jó élményt kell nyújtanod a látogatóknak.
A keresési szándéknak megfelelő tartalom
A felhasználói szándék megértése szuper dolog, de ez még csak a kezdet. A következő lépés, és talán ez a legfontosabb, hogy olyan tartalmat készíts, ami tényleg a felhasználó kedvére való. Ez azt jelenti, hogy a tartalomnak konkrét célt kell szolgálnia attól függően, hogy miért is keresett rá valaki. Például, ha valaki egy konkrét weboldalt keres, akkor könnyen odanavigáld. Ha egy terméket keres, akkor segítsd a döntésben. Ha valakinek kérdése van, arra is adj választ!
Minél jobban megérted, miért is kattintanak az emberek, annál jobban tudod igazítani a tartalmadat az igényeikhez. Olyan, mintha megpróbálnád kitalálni a gondolataikat – pedig a jó SEO nem gondolatolvasás, hanem előrejelzés az adatok alapján.
Fontos, hogy a tartalomfejlesztés során a keresési szándék típusait szem előtt tartsd, és mindig kérdezd meg magadtól, vajon a tartalom, amit készítesz, megfelel-e a felhasználók szándékának?
Tartalomtípusok versenyeznek
Ha egy találatra egy bizonyos tartalomtípus van elöl, annak oka van. Mindig meg kell nézni, hogy az adott kulcsszóra milyen tartalmak rangsorolnak és olyat kell készíteni. Öreg hiba, ha termékek és kategóriák közé blogcikket akarsz optimalizálni, vagy épp fordítva.
Kulcsszavak csoportosítása a felhasználói szándék alapján
A keresőmotorok algoritmusai bonyolult dolgok alapján rangsorolják az oldalakat, de a kulcsszavak még mindig fontosak ahhoz, hogy jobb helyen szerepeljek a találati listában. Ezért a kulcsszókutatás továbbra is lényeges része a SEO-nak. Viszont, hogy igazán jó legyek, nem csak azt nézem, hányszor keresnek rá egy szóra, hanem azt is, hogy mit akarhatnak az emberek azzal a kereséssel.

SEO hibának számít csak a mennyiségeket nézni
Sokan esnek abba a hibába, hogy a nagyon népszerű kulcsszavakra optimalizálnak, anélkül, hogy belegondolnának, mit is akarhatnak valójában az emberek, amikor rákeresnek. Például, ha a „legjobb marketingstratégiák” kulcsszóra összpontosítok, akkor olyan tartalmat kell készítenem, ami a vásárlásban gondolkodó felhasználóknak szól, tehát összehasonlításokat, véleményeket, szakértői videós meglátásokat.
Ha nem találom el, hogy mire is kíváncsiak, akkor hamar elhagyják az oldalamat, és hátrébb kerülök a találati listában is.
Mondok egy másik példát: ügyfelem a “szoftver” szóra akart előbbre jutni, mert arra nagy a keresés, pedig az ő kulcsszava az “egyedi szoftverfejlesztés”. Míg az elsőnél a már meglevő szoftverek, illetve a fejlesztést oktató anyagok voltak elöl – ezekkel ő nem foglalkozik. Lehet, hogy a második esetben ötödannyi a havi keresési mennyiség, de a szándék sokkal inkább lefedi azt, amiért ő keresőoptimalizál.
A felhasználók megszólalnak
A felhasználók ráadásul egyre inkább úgy keresnek, ahogy beszélnek. Régen csak rövid szavakkal kerestünk, például „weboldal sebesség tippek”. Most már úgy kérdezünk a keresőktől, mintha egy embert kérdeznénk: „Mik a legjobb tippek a weboldal sebességének javítására?”. Sőt, a saját szavaikat is használhatják, lehetnek benne szleng szavak vagy akár hibás nyelvtani szerkezetek is. A tartalomban ezekre a változásokra is figyelned kell, ha meg akarod szólítani ezeket a felhasználókat.
Erre is mondok egy példát: Ügyfelem magánklinika és az orvosilag elfogadott “STD szűrés” szót tartotta a legfontosabbnak. A keresés kimutatta, hogy a különféle nemi kórok népies és szleng nevei vezették a kulcsszólistát. Nem voltam könnyű helyzetben, annyit elárulhatok, de végül egy jó kompromisszum született és főleg bejelentkeztek a betegek is.
A titok egyszerű
Ahhoz, hogy ma jó legyél a SEO-ban, muszáj figyelned a keresési szándék árnyalataira Ha megérted, hogy miért és hogyan keresnek rá valamire, és arra reagálsz is a tartalommal, akkor jó irányban mozogsz. Így olyan anyagokat tudsz készíteni, amik nem csak a rangsorban lesznek jók, hanem a látogatók is szeretik, és sokkal nagyobb eséllyel lválnak belőlük ügyfelek. Úgy legyen!